Založ si blog

Chvenie

     Človek si myslí, že umelci alebo bohémi, ako si veľa z nich hovorí, sú ľudia milujúci. Milujúci život, svet, okolie, ľudí. V skratke, milujúci všetko. Aby som sa už nemusela zbytočne trápiť a rozvádzať toto pre mnohých neznáme slovo, otváram slovník. Možno mi vysvetlí, čo je bohém. Je tu len slovo bohémsky, ale to vôbec nevadí.

    Bohémsky znamená spoločensky ľahkomyseľný. Skvelé! Čo znamená spoločensky ľahkomyseľný? Snáď to, že pán Bohém si robí v spoločnosti, čo chce? Kašle na všetky pravidlá ovplyvňujúce naše konanie medzi ľuďmi? Alebo… Príliš veľa otázok na začiatok.

Toto všetko možno znamená, že pre nich etiketa kraľujúca v spoločnosti neplatí. Možno si bohémski umelci myslia…

Neviem, čo si myslia! Nemám odkiaľ. Nie som na rovnakej vlnovej dĺžke. Ja nebohém som nevyzrela na ich ,,zmýšľanie“. Ako aj.

Drahí ľahkomyseľní, vy si naozaj myslíte, že si s nami ostatnými môžete robiť, čo chcete? Pardon, ale ak by sme boli všetci takíto, tak ešte stále sedíme v jaskynných reštauráciach s holým zadkom a po výdatnom obede veselo grgáme. Alebo sa vám viac páči predstava o tom ako si každý spraví to, čo si v tej chvíli zmyslí.

Toto vás inšpiruje? Čo ešte rozsvieti ,,žiarovku“ nad vašimi vznášajucími sa hlavami? Predstava o tom ako sa s mladým dievčaťom milujete na zakázanom mieste? Tak čo, uhádla som? Alebo ešte stále nič? Nevadí! Poďme ďalej.

    Ste v strednom veku, život vás nenapĺňa. Je až príliš stereotypný, neinšpiratívny. Manželka sa stará o všetko a vás nechá v pokoji pracovať. Navštívi vás mladé, životom nezničené dievča. Pre lepšiu predstavu jej určme aj vek. Sedemnásť. No nech to nie je až také protizákonné, nech má osemnásť. Slečna vstúpi do dverí celá roztrasená, pretože vás nepozná. Vám to však neprekáža a obdarujete ju obrovským úsmevom. Ona presvedčená jeho úprimnosťou, úsmev opätuje. Chyba. Mala radšej odísť. Ale ako mohla vedieť. Však?

Pri každom ďalšom stretnutí sa na ňu pozeráte, usmievate a chúďa dievča dostávate do pomykova. To je úbohé! Máte z toho dobrý pocit?

     Aby medzi vami vznikol lepší vzťah, potykáte si. Veď väčšina umelcov si automaticky s každým tyká. Veľmi zaujímavý postup. Nemyslíte? Ó, zabudla som, ľahkomyseľný!

Vzniká priateľstvo, to sa mení na ešte väčšie priateľsvo, no ani to bohémovi nestačí. Čo ešte? Čo vám zase chýba? Dajte jej už pokoj.

Dievča vám ponúka krásne čisté priateľstvo. Rozumiete si. O všetkom si rozprávate pri čaji a dávate jej, pre ňu, trochu zvláštne otázky. Je vám priateľsky oddaná. Už aj mne sa tu zastáva rozum. Nerozumiem a to ma núti písať ďalej.

    Prečo sa pán Bohém nemôže uspokojiť s tým krásne čistým citom? Čo chce ešte? Krásne priateľstvo je fajn, ale… Aké ale? Viem, chcete viac. Asi ste našli novú inšpiráciu.

Neskúsenej vyjadríte svoje city, ktoré sú väčšie ako priateľstvo. Ona sa zľakne a začne sa

zdráhať. Nehrajte sa aspoň na … Na nešťastného? Ani neviem ako to mám pomenovať. Dievča nemá výčitkty. Nemá na to dôvod. Tie by mal mať spoločensky ľahkomyseľný. Je však ľahšie hodiť ich na druhého. Ona mu, ale ani najmenším náznakom nedala nič najavo. A ak by aj mala záujem, určite by mlčala. Nie, vek jej neprekáža.

Aby sme sa pohli o niečo ďalej, doplníme osobné údaje bohémskeho človeka. Je ženatý a má… Čo môže mať? Aha! Má tri deti. Zapojme našu predstavivosť!

    Náš umelec má skromný domček pod lesom. Všade je pokoj. V blízkosti býva len pár ľudí.

V dome žijú štyri páry ďalších očí. O rodinnú pohodu sa stará štíhla žena s havraními vlasmi. Z izieb sa ozýva krik pomerne malých detí. Dvoch chlapcov a jedno dievčatko. Dokonalá rodinná idylka. Čo by za to mnohí dali. On je, ale nespokojný. Niečo hľadá. Ani sám nevie čo. Nad tým však nerozmýšľa. Nerozmýšľa nad tým komu svojím správaním ubližuje.

Ak vás doma čaká chápajúca, milujúca manželka a deti, ktorým sa s láskou venujete, na čo vám je niekto ďalší. Už sa mi ani nechce dávať ďalší otáznik.

S určitosťou viem povedať, že vaša ,, obeť“ nemá výčitky. Nie, nemá výčitky. Nemá na to dôvod, ona predsa nedala žiadny podnet. Je silná. Áno, je silná. Kto dokáže mlčať o takej obrovskej ťarche?

Podarilo sa vám ju aspoň sčasti upokojiť. Čo bude nasledovať? Ďalšie klamstvá? Dievča chce nezmyselný vzťah hneď ukončiť. Vy ju budete ďalej naťahovať. Je pre vás veľmi ľahkou korisťou. Je mladá. Škoda by bola stratiť ľahko dostupné rozptýlenie. Nemýlim sa, však?

Vzťah prekvitá. Z jej strany určite. A teraz?

    Nadíde, určme presne, dvojmesačná odluka. Ona nemala odvahu ozvať sa mu, ale on ju mal mať. No nestalo sa tak. Smutné? Ani nie! Určite nie pre ňu. Mala čas na návrat späť.

Ako sa majú k sebe správať potom? Akoby sa nič nestalo. To by bolo najlepšie.

Nemohla mlčať a vôbec nie po slovách ľahkomyseľnosti. Hovoril o tom skvelom chode rodiny. Položím svoju otrepanú otázku: čo hľadal u nej? Na to sa opýtalo aj dievča. Mal ju rád. Áno mal ju rád. Nemohol to nechať pri slove rád?

Teraz je tuším a viem ospravedlnenie typu: ,, Som bohém“, úplne nepostačujúce. Možno ak by bola ona rovnaká mrcha, spravila by scénu. Z toho by sa asi ťažko vyhrabal s výhovorkou na bohémstvo.

     Dievča malo rozum a kašľalo na to. Mala na to nárok. Vtedy kašľal on, teraz môže ona. Je mladá. Neľutuje, že mu sadla na lep. Získala ďalšiu skúsenosť do života.

Marec

15.04.2010

Opäť som nemohla spať, ďalšia z prebdených nocí. Myšlienky sa na mňa valili, ako rozhnevané včely po zničení úľu. Hlavou sa mi mihali, ruky mi stískali. Ani levanduľa pri posteli nepomáha ukľudniť sa. Zabudla som na niečo? Banka, pošta, termíny…Dosť! Však sa z toho zbláznim asi. Spánok, vráť sa ku mne, i keď nepoznáme sa verne. Na čo ťa je toľko tam, kde si [...]

V neustálom pohybe

15.04.2010

Pocítiť mi chybu dáš, však na výhru zabúdaš. Stále chceš byť najlepší a vraj obdiv nehľadáš. Pochybujem stále viac o Tebe i o sebe, že normálny si… I keď, kto je? Skromného hrať, to ti ide. Naopak však cítiš vnútri, potrebuješ pohľady, chlácholivé slová. Vždy nové osoby, vedľa Teba stretám. Nemeníš sa, to nie, ale zrkadlo je iné. Nezostaneš nikde dlho, [...]

Na pochôdzkach mestom

09.03.2010

Včera pri prechádzaní mestom som bola o čosi vnímavejšia ako inokedy. Bolo to z dôvodu MDŽ. Chcela som zistiť, koľko ľudí uvidím s kvetom v ruke. Všímala som si mužov, chlapcov, dámy, slečny, dievčatá bez ohľadu na to, čo majú na sebe a či sú to punkerky alebo vyznávačky ležérneho štýlu. Naschvál som zavítala aj do nákupných centier bez toho, aby som [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 37492x
Priemerná čítanosť článkov: 1704x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy